vrtuľník Agusta A109 K2

Vrtuľníky Agusta

Agusta A109K2

01.06.2005

Prevádzkovateľ štyroch z piatich stredísk LZS na Slovensku, popradská firma Air - Transport Europe s.r.o. doviezol v rámci modernizácie svojho vrtuľníkového parku na Slovensko prvý stroj typu Agusta A109  v marci 2003. Ide o špecializovanú verziu K2, ktorú taliansky výrobca vyvinul v spolupráci so švajčiarskou leteckou záchrannou službou REGA na záchranné lety. Zatiaľ posledný vrtuľník tohto typu bol dovezený vo februári 2005 pre Banskú Bystricu. Vrtuľníky v Poprade a v Banskej Bystrici sú vybavené palubným navijakom.

––––––––––––––––––––––

denník Korzár 12.8.2003:

....Vrtuľníky typu Agusta vyhovujú záchranárom technickým vybavením, aj cenovo. "Výhodou je naviják a podves až do dĺžky 250 metrov, ocenili sme aj zariadenie na nočné videnie. Tento vrtuľník je výborný aj vo vetre, už sme robili akciu v doline, pričom na Lomnickom štíte vtedy fúkal vietor s rýchlosťou 25 metrov za sekundu a zásah sa podaril. Lepší je aj komfort pre pacientov, vo vnútri je centrálny rozvod kyslíka a možnosť pripojenia na rôzne medicínske prístroje," konštatoval M. Hoholík...

z tlačových správ SITA:

Nový vrtuľník Leteckej záchrannej služby ponesie meno Lara

POPRAD 11. februára (SITA) - Popradský primátor Anton Danko sa stal krstným otcom nového vrtuľníka Agusta A109 K2 Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe (LZS ATE) Poprad. Krstný otec vybral novému vrtuľníku meno Lara. "Pozeral som so synom film Doktor Živago a tam sa mi zapáčilo to meno," ozrejmil primátor výber mena pre vrtuľník. Novému vrtuľníku praje čo najviac nalietaných hodín a čo najviac zachránených ľudských životov.
V poradí štvrtý vrtuľník LZS ATE bude slúžiť v Banskej Bystrici, kde nahradí stroj poľskej výroby Kanja. Základňu bude mať na letisku v Sliači. "Doteraz sa nám nepodarilo nájsť zhodu s vedením banskobystrickej nemocnice a postaviť v areáli hangár pre vrtuľník," zdôvodnil tento krok riaditeľ ATE Milan Hoholík. Vrtuľník Agusta musí byť podľa neho umiestnený v hangári, pretože má množstvo elektronického vybavenia. Na zásahy bude nasadený už na budúci týždeň.
Zaradením nového vrtuľníka Agusta budú všetky strediská Leteckej záchrannej služby ATE v Poprade, Bratislave, Košiciach a Banskej Bystrici vybavené špičkovými strojmi spĺňajúcimi najprísnejšie normy Európskej únie v leteckej doprave. Vrtuľníky sú vybavené modernou zdravotníckou a záchranárskou technikou určenou na rýchlu lekársku pomoc v horských i podhorských podmienkach. Prínosom je palubný navijak. Vrtuľník má autopilota, digitálnu mapu, viackanálovú rádiostanicu, mobilný telefón a ďalšie prístroje, napríklad na nočné videnie. V kabíne je miesto pre sedem cestujúcich. V záchrannej úprave umožňuje prepraviť jedného ležiaceho pacienta a troch členov lekárskeho sprievodu s potrebným vybavením.
Vrtuľník Kanja zostane ako záložný stroj. ATE zároveň vylúčila z leteckej záchrannej služby stroje Mi-2. Všetky vrtuľníky Agusta kúpila ATE od švajčiarskej leteckej záchrannej služby Vrtuľníky Leteckej záchrannej služby ATE nalietali v strediskách Poprad, Bratislava, Košice a Banská Bystrica v minulom roku 752 letových hodín pri 582 zásahoch. Najvyťaženejším strediskom je Poprad, kde vykonali najviac zásahov a nalietali najviac letových hodín. V lete príde na Slovensko aj piaty vrtuľník Agusta A109 K2. Meno by mu mali vybrať novinári.

Spoločnosť Air Transport Europe, s.r.o. Poprad, ktorá je na Slovensku známa najmä v oblasti poskytovania leteckej záchrannej služby, chce vstúpiť aj na trh pozemnej záchrany. "Požiadali sme o licenciu na ambulanciu rýchlej lekárskej pomoci a mobilnej intenzívnej jednotky," uviedol pre SITA riaditeľ ATE Milan Hoholík. Spoločnosť už kúpila prvú sanitku Mercedes v hodnote 5 mil. korún. Sanitka je vybavená špičkovou technikou a môže slúžiť ako mobilná intenzívna jednotka. "Ďalšie štyri máme nakontrahované," doplnil M. Hoholík. Spoločnosť Air Transport Europe sa chce uchádzať o šesť až sedem staníc v rámci siete záchrannej zdravotnej služby. Lokality, o ktoré má ATE záujem, M. Hoholík zatiaľ nezverejnil. Potvrdil však, že firma má záujem pôsobiť hlavne v regiónoch, kde už vykonáva leteckú záchrannú službu, ktorú chce doplniť o pozemnú záchranu. "Máme personál, máme potrebné technické vybavenie a máme aj priestory," doplnil M. Hoholík. V súčasnosti všetko záleží na tom, či spoločnosť získa licenciu na poskytovanie týchto služieb.

B. BYSTRICA:V Rooseveltovej nemocnici stredisko leteckej záchranky

 

BANSKÁ BYSTRICA 5. júla (SITA) - V areáli Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici bude stále stanovište leteckej záchrannej služby. S firmou, ktorá službu prevádzkuje, sa nemocnica dohodla na vybudovaní hangáru pre vrtuľník a spojovacej chodby medzi pristávacou plochou a urgentným príjmom nemocnice. "Nemocnica predá prevádzkovateľovi leteckej záchrannej služby časť svojho pozemku, na ktorom firma vybuduje hangár z vlastných zdrojov. Nemocnica sa spoluúčastní na vybudovaní spojovacej chodby, dostali sme na ňu dotáciu z ministerstva vnútra. Financie získané z odpredaja pozemkov použijeme na revitalizáciu zdravotníckej techniky v nemocnici," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ Rooseveltovej nemocnice Róbert Rusnák.
Letový riaditeľ Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe (ATE) v Poprade Ľubomír Sokol zámer vybudovať pri Rooseveltovej nemocnici hangár pre helikoptéru potvrdil. "Pôjde o hangár ľahkej konštrukcie, s rozmermi 12-krát 15 metrov. Vyberáme ponuky dodávateľov," uviedol Sokol. S bývalým vedením nemocnice sa firma na vybudovaní vlastného hangáru nevedela dohodnúť, svoj banskobystrický vrtuľník preto v súčasnosti hangáruje na Letisku Sliač. Sokol dodal, že okrem Banskej Bystrice zabezpečuje ATE leteckú záchrannú službu aj v Bratislave, Poprade a Košiciach, prihlásila sa aj do súťaže ministerstva zdravotníctva o vybudovanie a prevádzku strediska v Žiline a Nitre.
Nový hangár v areáli Rooseveltovej nemocnice by mohol začať fungovať ešte tento rok. "Verím že v priebehu leta dokončíme administratívu a túto zimu by už prevádzkovateľ mohol byť so stavbou definitívne hotový," uviedol Rusnák.

V januári pribudne Leteckej záchrannej službe vrtuľník

 

 

Na snímke prezentácia tretieho záchranného vrtuľníka Agusta A109K2 vo Vajnoroch 31. marca 2004. Tento stroj, ktorý v záchrannej úprave umožňuje prepravu jedného ležiaceho pacienta a troch členov zdravotníckeho personálu, spĺňa všetky európske normy leteckej prevádzky pre potreby leteckej záchrannej služby. Vrtuľník dosahuje rýchlosť vyše 280 km/h a má dolet 800 km.
Foto: Vladimír Benko - TASR

POPRAD 29. novembra (SITA) - Počas zimnej sezóny pribudne do leteckého parku spoločnosti Air Transport Europe (ATE) Poprad štvrtý vrtuľník Agusta 109 K2, ktorý nasadia pre potreby Leteckej záchrannej služby v Banskej Bystrici. Vrtuľníky rovnakého typu už pracujú v strediskách Poprad, Bratislava a Košice. Ide o vrtuľníky spĺňajúce najprísnejšie parametre požadované Európskou úniou. Nový vrtuľník by mal na Slovensko priletieť po 15. decembri. Po zaškolení personálu ho ATE nasadí pre potreby leteckej záchrany už v januári 2005, informoval na tlačovej besede v Poprade riaditeľ ATE Milan Hoholík. Záchrana vrtuľníkom je plne hradená zo zdravotného poistenia. ...

Na popradskom letisku sa 5. februára zdokonaľovali leteckí záchranári

 

Poprad 5. februára (TASR) - Na popradskom letisku sa 5. februára zdokonaľovali tímy Leteckej záchrannej služby. Traja lekári z Banskej Bystrice a sedem záchranárov precvičovali technickú časť leteckých zásahov - let v podvese, prácu s palubným navijakom či záchranným vakom.
Leteckej záchrannej službe v Banskej Bystrici už onedlho bude slúžiť vrtuľník Agusta A109K2, ktorý "pokrstia" na popradskom letisku 11. februára. Základňu bude mať v banskobystrickej Roosweltovej nemocnici. Je štvrtým vrtuľníkom tohto typu, popradská Air Transport Europe (ATE) ho kúpila od švajčiarskej leteckej záchrannej služby REGA.
Vrtuľník zodpovedá normám Európskej únie. Je vybavený modernou zdravotníckou a záchranárskou technikou na rýchlu pomoc v horských a podhorských podmienkach. V záchrannej verzii umožňuje prepraviť jedného ležiaceho pacienta a troch členov lekárskeho a technického sprievodu.
Najväčším prevádzkovateľom tejto verzie vrtuľníka je švajčiarska REGA. Na Slovensku má najviac vrtuľníkov v leteckej záchrannej službe ATE Poprad. "Sú nasadené v Košiciach, Bratislave, Banskej Bystrici a v Poprade. V súčasnosti prevádzkuje firma aj leteckú záchrannú službu v Žiline," povedal pre TASR hovorca ATE Pavol Svetoň. Dodal, že indikované prevozy pacientov ako aj ďalšie záchranné a zdravotné služby preplácajú zdravotné poisťovne. Štvrtá Agusta A109K2 priletela na popradské letisko zo Švajčiarska vlani pred Vianocami. Po nevyhnutných technických zásahoch absolvovala v januári imatrikulačný let a v súčasnosti finišuje preškolenie pilotov a technického personálu.


 

Komentáre: