Zásahové územia leteckej zdravotnej záchrannej služby
Zákon 741/2004 ktorý vymedzuje zásahové územia LZZS:
Zbierka zákonov č. 741/2004
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 20. decembra 2004,
ktorou sa ustanovujú niektoré podrobnosti o záchrannej zdravotnej službe
Príloha č. 3 k vyhláške č. 741/2004 Z. z.
SÍDLA STANÍC ZÁCHRANNEJ ZDRAVOTNEJ SLU®BY A ICH ZÁSAHOVÉ ÚZEMIA
Sídlo stanice záchrannej zdravotnej služby |
Počet zásahových skupín v stanici |
Zásahové územia príslušnej stanice |
|
Sídla pre leteckú záchrannú zdravotnú službu | |
Bratislava |
1 |
Bratislava s polomerom zásahového územia 70 km |
Banská Bystrica |
1 |
Banská Bystrica s polomerom zásahového územia 70 km |
Nitra |
1 |
Nitra s polomerom zásahového územia 70 km |
®ilina |
1 |
®ilina s polomerom zásahového územia 70 km |
Poprad |
1 |
Poprad s polomerom zásahového územia 70 km |
Košice |
1 |
Košice s polomerom zásahového územia 70 km |
V tlači uvádza ATE ako zásahové územie strediska LZZS ATE Poprad pohoria Slovenský raj, Západné Tatry, Vysoké Tatry.
(podľa správy agentúry SITA podľa hovorcu ATE, 30.11.2004: Počas letnej sezóny 2004, od júna do októbra, zasahovala Letecká záchranná služba Air Transport Europe v 281 prípadoch na celom Slovensku. Najviac zásahov (135 letov) uskutočnilo stredisko v Poprade, pod ktoré patria Slovenský raj, Západné a Vysoké Tatry.)
Milan Hoholík, riaditeľ ATE: V čase oznámenia nehody (na Širokej veži) zasahoval vrtuľník (na Smrekovici)... vo svojom zásahovom pásme vyprosťoval ťažko zraneného človeka privaleného kameňom z horského terénu.
Ján Kuboši, konateľ ATE: (odpoveď na otázku: Prečo neletel na zásah na Smrekovicu, k tomu hubárovi, čo sa zranil vo Veľkej Fatre, vrtuľník z Bystrice? ) Je to v zásahovom pásme strediska Poprad.
Majú páni riaditelia zlé informácie alebo klamú?
Podľa štatistík zverejňovaných SITA a na rescue.cz, najvyťaľenejšie zásahové územie leteckej záchrannej zdravotnej služby je stredisko Poprad. (46-60% zásahov z celého územia SR ročne) Najvyťaľenejšie dni sú sobota a streda, najvyťaľenejšie ročné obdobie leto.
Podľa vyjadrenia ministra Zajaca:
Ak vznikne situácia keď vrtuľník z Popradu je práve na zásahu, musia sa dostať do pohotovosti vrtuľníky v ®iline, v Bystrici a v Košiciach, aby bola v prípade núdze zahustená sieť a mohli pohotovo zasiahnuť.
Napriek tomu v letnú sobotu 30.7.2005 opustil vrtuľník strediska Poprad svoje zásahové územie a letel do regiónu banskobystrického strediska, ktoré disponuje rovnako vybaveným vrtuľníkom, a pilotom s rovnakým výcvikom (kaľdoročné preskúšanie švajčiarskymi inštruktormi). Pri nešťastí na Širokej veži bol priestor okolo Popradu nevykrytý a vrtuľníky v Košiciach ani v Banskej Bystrici neboli zavolané na akciu.
pre porovnanie:
vzdialenosť Banská Bystrica – Smrekovica: 38 km (resp. Sliač – Smrekovica 53 km)
vzdialenosť Poprad – Smrekovica: 99 km
vzdialenosť Smrekovica – Ruľomberok – Poprad: 11+93 km: 104 km
vzdialenosť Sliač – Poprad: 122 km)
vzdialenosť Košice – Poprad: 100 km
vzdialenosť Zakopane – Stary Smokovec: 32 km