Postup dispečera LZZS - otázky


autor: admin dátum: 5. 10. 2005
rubrika: Široká veža 30.7.2005 ( Široká veža)

otázky o postupe dispečera leteckej záchrannej zdravotnej služby

Vážený pán minister,


prosím Vás o odpovede na moje otázky  a o posúdenie situácie ktorá sa stala v júli 2005 v našom záchrannom systéme a ktorá mala za následok smrť mladej ženy:



 


Vo Vysokých Tatrách 12:15 horolezecký výpadok. Okamžité kontaktovanie HZS a LZZS ATE 12:17-12:25. Potom nepochopiteľné 45 min. zdržanie kým dispečer kontaktuje vrtuľník PP ktorý je na akcii v banskobystrickom zásahovom pásme.




Preukázateľné fakty:


Vrtuľníky v BB (tento je plne vybavený na záchranu v horách rovnako ako vrtuľník PP), v KE a v ZA sú na svojich miestach, s plnou nádržou, bez hlásených zásahov, s prezentovanou 5 min. schopnosťou vzletu a 15-30 minút časom na dolet do Smokovca. v Poprade môžu byť do 20-30 minút od zavolania.


Vrtuľník PP je o 12:25 stále na Smrekovici a dispečer sa mu nevie dovolať.




Postup dispečera:


Stále sa pokúša kontaktovať len tento jeden vrtuľník – pravdepodobne preto, lebo vie, že by mal letieť na akciu on, na palube je šéflekár LZZS a chce nechať rozhodnutie na neho. Tiež ale vie, že vrtuľník musí mať na palube pacienta a s istotou vie že má prázdnu nádrž, takže let sa zdrží v približných časových reláciách: let do RK + vyloženie pacienta 35 min,, natankovanie 15 min, , let do Smokovca po záchranára 20 min – teda 55-60 minút


Nepochopiteľne však čaká na nefungujúce spojenie s pilotom až do 13:05 a nepovolá už o 12:30 náhradný vrtuľník:



Doletové časy vrtuľníkov v tejto situácii:


KE vrtuľník: 5 min predletová príprava, 20 min let KE-PP, eventualne dotankovanie a privzatie palubného operatora v PP 15 min, 4 min. let do Smokovca: 45 minút, výsledný čas 13:15 s plnou nádržou.


BB vrtulnik  s palub.navijakom detto + 10 min let dlhsie – bral by záchranára na palubu maximálne o 13:25 a mal by už plnú nádrž.


Miesto toho sa čaká na vrtuľník PP – ten prichádza do Smokovca 13:45 a berie hore záchranára – s prázdnou nádržou, čiže k času treba prirátať nasledovné 15-20 min.tankovanie. Časový rozdiel 45 min pre košický, 35 minút pre bystrický vrtuľník s navijakom. Čo tento časový interval znamená pre pacienta potrebujúceho urgentnú pomoc?




Otázka 1: Je takýto postup lekára na dispečingu LZZS správny? Keď čaká 45 minút na nefungujúce spojenie s vrtuľníkom vzdialeného 100 km vzdušnou čiarou, na inej akcii, a nekontaktuje hneď náhradné vrtuľníky? Má tento lekár na dispečingu dostatočné znalosti na to, aby posúdil, že tam môžu byť rýchlejšie?



Otázka 2: Je spôsob rádiospojenia a komunikácie ktorý používa LZZS v tomto prípade dostatočný na to, aby sa nám poskytla neodkladná zdravotná starostlivosť?




Otázka 3: čo vedie lekára na dispečingu LZZS k tomu, aby volajúcemu odpovedal: „Už som ich zavolal, už k vám letia, prídu o 20 minút“ keď vie že vrtuľník je na akcii v inom okrese a ešte sa s nimi ani nespojil? Nie je to banálna vec: v skutočnosti ovplyvnil celé ich ďalšie konanie v stene a ich rozhodovanie o svojpomocnej záchrane ktoré mohlo zmeniť výsledok akcie. Ako môžeme teraz toto jeho tvrdenie reklamovať, vyšetrovať, protestovať proti nemu? Je postihnuteľné?




Otázka 4: Ako zabezpečíte a usmerníte postup dispečera LZZS v ďalšom podobnom prípade, aby nepostupoval rovnako? Sú právne normy, vyhlášky ktoré stanovujú postup dispečera pri tiesňovom volaní?



Vopred ďakujem.


Umiestnila som svoje otázky do diskusného fóra Vášho webu o reforme zdravotníctva www.reformazdravotnictva.sk a na našu webovú stránku.



Marta Furdiková


www.sirokaveza.sk



 

Poslané z : http://www.sirokaveza.sk/blog/siroka_veza.php
Tlačené z : http://www.sirokaveza.sk/blog/siroka_veza.php?id=34